Grip muligheten til å digitalisere fakturaprosessen. Nå kommer eFaktura 2.0!

thomas-lefebvre-gp8BLyaTaA0-unsplash

95 prosent av alle som får eFaktura i dag, har takket ja til å få eFaktura fra alle. Det baner vei for neste generasjon eFaktura - versjon 2.0. Tabloid kan vi si at eFaktura er blitt voksen og tatt steget over i 20-årene.

Skrevet av: Redaksjonen

Fra første desember 2021 legges funksjonaliteten i eFaktura 1.0 ned og eFaktura 2.0 tar over. Enkelt sagt, med eFaktura 2.0 velger man enten å motta eFaktura eller ikke. Valget «å motta eFaktura fra bestemte» («Ja-Takk-Til-Bestemte»), faller bort. Nå er det «Ja-Takk-Til-Alle» som gjelder.

Bakgrunnen for overgangen fra eFaktura 1.0 til 2.0 er at cirka 95 prosent av alle aktive eFaktura-mottakere har akseptert å få eFaktura fra alle som tilbyr dette. I praksis betyr det at de ønsker å motta eFaktura fra første faktura fra alle aktører som tilbyr eFaktura.

eFaktura_historisk_utvikling_antall
(Kilde: Mastercard Payment Services)

Derfor har Bits, som er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap, besluttet å legge ned eFaktura 1.0 fra 1.12.2021. Mer om forskjellen på eFaktura 1.0 og 2.0, kan du lese om lenger ned.

Bits

Bits er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap, tidligere BSK, Bankenes Standardiseringskontor. Deres fremste oppgave er å sikre og styrke en effektiv betalingsformidling og betalingsinfrastruktur i Norge.

Både virksomheter og privatpersoner vil merke overgangen fra eFaktura 1.0 til 2.0. Men hva betyr eFaktura 2.0? La oss ta virksomheter først.


Digitaliseringsdytt i virksomhetene

For bedrifter, organisasjoner og andre som sender ut eFakturaer, betyr 2.0-versjonen at man enkelt kan sende eFaktura til alle sluttkunder som har valgt «Ja-Takk-Til-Alle» i sin nettbank, uten å inngå avtale med hver enkelt mottaker.

For en bedrift gir eFaktura 2.0 mange fordeler:

  • Første faktura sendes som eFaktura.

  • Faktura sendes alltid til korrekt juridisk mottaker.

  • eFaktura gir bedre sporbarhet og kvalitet på innbetalinger fra forbrukere.

eFaktura gir vesentlig færre purringer = penger kommer raskere inn på konto samtidig som kostnadene reduseres.

Imidlertid må det først sjekkes i bankregisteret om fakturamottaker vil motta eFaktura. Dette gjelder både for nye og gamle kunder. Til eksisterende kunder kan dere, enn så lenge, fortsatt benytte det gamle registeret, men mottaker vil kun motta faktura i sin nettbank om de har aktivert «Ja-Takk-Til-Alle». Hvis ikke kunden har aktivert dette, vil de alternativt få papirfaktura, som i verste fall kan skape flere henvendelser fra misfornøyde kunder, høyere kostnader og ubetalte regninger.

For å kunne tilby eFaktura til nye kunder etter den første desember, og være i forkant av ordningen mot eksisterende kunder, må virksomheten ta i bruk distribusjon gjennom eFaktura 2.0.

eFaktura 2.0 benytter kundeinformasjon (ikke eFaktura-referanse) for oppslag mot bankregisteret, derfor er det viktig at dere har så godt kundegrunnlag som mulig til å benytte i oppslaget. Det kan benyttes forskjellige kombinasjoner av kundeinformasjon som oppslag, men det beste er naturlig nok oppslag mot personnummer. Ikke alle har denne informasjonen lagret om sine kunder og da må andre kombinasjoner benyttes. SYSCO har oversikt over hvilke andre kombinasjoner som kan brukes, og som det forventes å få gode treff. Vi bistår gjerne i denne prosessen.

eFaktura 2.0 en god anledning til å digitalisere bedriftens fakturaprosesser og kunderegistre. Løsninger som SYSCO Multi Channel Invoicing sjekker automatisk om den nye kunden har valgt «Ja-Takk-Til-Alle». Videre kan også purringer og inkassovarsler sendes som eFaktura.

eFaktura

I juni 2021 fylte eFaktura 20 år. I dag har løsningen over 4 millioner brukere. 26.000 bedrifter sender ut eFaktura. I 2020 ble det sendt over 164 millioner eFakturaer i Norge.

Alle eller ingen for privatpersoner

Til nå har privatpersoner kunnet velge å få eFaktura fra de aktørene de selv har valgt i nettbanken. Man har også hatt mulighet til å klikke «Ja-Takk-Til-Alle» i nettbanken. Fra 1.12.2021 blir dette endret. Heretter vil det enten være «Alltid eFaktura/Ja-Takk-Til-Alle» eller ingen eFakturaer. Å få første faktura på papir vil nå tilhøre fortiden.

Hva er egentlig eFaktura 2.0?

Når eFaktura 1.0 legges ned betyr det i praksis at løsningen å si «Ja-Takk-Til-Bestemte» (JTTB) eFaktura-utsendere blir bort fra nettbankene.

Fra 1.12.2021 vil «Ja-Takk-Til-Alle»-funksjonaliteten (JTTA) være grunnlaget for distribusjon av alle eFaktura-krav fra den enkelte eFaktura-utsteder. Bits understreker at det er viktig for alle som sender eFakturaer at de har tilstrekkelig informasjon om nødvendige tilpasninger som må gjøres før saneringstidspunktet 1.12.2021.

eFakturas historiske begivenheter
(Kilde: Mastercard Payment Services)

SYSCO hjelper dere til en friksjonsfri overgang

Avviklingen av eFaktura 1.0 tvinger frem endringer i hvordan man sender ut fakturaer og mange virksomheter må ta i bruk nye eller eksisterende digitale løsninger.

SYSCO kan hjelpe din virksomhet med en friksjonsfri håndtering med tanke på de endringene som kommer. Gjennom vår tjeneste SYSCO Multi Channel Invoice tilbyr vi eFaktura 2.0 som standard leveringskanal for fakturaer.

SYSCO har en meget gunstig eFaktura-avtale, som også inkluderer fakturahotell, og som dermed gir dere en betydelig kostnadsbesparelse sammenlignet med andre aktører på markedet.

Vår multikanal-plattform har ferdige integrasjoner til de mest brukte betalingskanalene i Norden og tilbyr samtidig en rekke verktøy for ytterligere skreddersøm av fakturaleveransen. Ved å velge en plattform som er moderne og fremtidsrettet, legges samtidig grunnlaget for senere overgang til andre betalingsløsninger.

Les om hvordan SYSCO digitaliserer faktura og betaling for svensk pensjonistforening >

Les mer om SYSCO Multi Channel Invoicing her >

Ønsker du å benytte vår kompetanse, vi bistår gjerne med å digitalisere fakturaprosessen for din bedrift.

KONTAKT OSS