SYSCO bruker kampsport for å gjøre IT-konsulentene enda bedre

SYSCO dojo for konsulenter

SYSCO bruker tankesett fra kampsport for å trene konsulentene for å levere løsninger og prosjekter enda raskere og bedre hos kundene. Les om hvordan «dojo» gjør konsulentene bedre.

Skrevet av: Redaksjonen

«Dojo» er et japansk ord og betyr noe sånn som øvingsrom. Opprinnelig var dojoen et sted hvor buddhistmunker mediterte og studerte. I dag brukes dojo særlig innen ulike kampsporter: om praktiske øvelser som gjentas og gjentas og treninger som gjør utøverne sterkere og bedre.

I løpet av høsten 2021 har SYSCO tatt i bruk dojo-tankesettet for å utvikle og styrke konsulentene ved hjelp av tøffe og praktiske øvelser.

– Vi ville se på hvordan vi kunne forberede konsulentene våre enda bedre på oppgavene som venter ute hos kundene. Da kom vi på at vi kunne hente inspirasjon fra kampsport der man gjentar og gjentar noen få øvelser til de sitter hundre prosent, starter Arturo Viveros Department Tech Lead, som har drevet med karate.

Bli bedre kjant med Arturo Viveros >

Kommer tettere på kundenes behov

– Man kan ha så mange sertifiseringer, kurs og teoretisk opplæring som mulig, men det er praktisk erfaring og evne til å løse konkrete oppgaver i samarbeid med kolleger ute hos kundene, som virkelig teller, sier Yilmaz Guleryuz sjefkonsulent i SYSCO, som selv har drevet litt med aikido.

Dojoen gir konsulentene den praktiske erfaringen de trenger før de skal inn i kundeoppdrag
Yilmaz Guleryuz, SYSCO

Til nå har fem konsulenter vært gjennom SYSCO-dojoen. Viveros og Guleryuz forteller at resultatene så langt har vært utrolig gode.

– Konsulentene jobber med teknologier som brukes hos kundene. Dermed blir konsulentene i praksis onboardet hos kundene før de begynner å jobbe der. Det eneste nye er kundenes spesifikke IT-miljø, sier Guleryuz.

Guleryuz får støtte fra konsulent Phong Pham som har gjennomført den første dojoen.

​​– Jeg er blitt drillet i oppgaver og verktøy, samt fått mye kunnskap om den neste kunden jeg skal jobbe for, Elhub, sier Pham.

Les om SYSCOs arbeid hos Elhub her > 

– Konsulentene faktureres jo fra dag én. Mange selskaper leverer konsulenter som i praksis starter med å få betalt for opplæring. SYSCOs dojo gjør at konsulentene kan løse problemer og levere verdi ute hos kundene fra første dag, legger Viveros til.

SYSCOs dojo har følgende seks prinsipper:

  1. Hands on trening i utviklingsoppgaver.
  2. Praktisk læring i hvordan bli en god utvikler.
  3. Veiledning fra svært erfarne konsulenter.
  4. Mindre prat, mer handling.
  5. Arbeid alene og i samarbeid i grupper.
  6. Fokus, konsentrert oppgaveløsning uten forstyrrelser.

Viveros legger til at konsulentene har tydelige og ambisiøse mål å jobbe mot gjennom iterasjoner som går over 3–4 uker. Når man har bestått et nivå, kan man gå videre til neste nivå, på samme måte som det gjøres i mange kampsporter.

– Og samarbeid! tilføyer Guleryz.

Å løse oppgaver sammen er viktig. Å kunne jobbe sammen er blitt viktigere og viktigere når man skal lage nye løsninger og utvikle ny teknologi
Yilmaz Guleryuz, SYSCO

Han understreker at det likevel ikke skal bli for tøft for konsulentene.

– Det skal være utfordrende, men ikke for hardt. Dojo-opplegget passer ikke for alle. Det er frivillig å gjennomføre det. Og det er ikke alltid at man har tid og mulighet til å fokusere så intenst på å utvikle seg som konsulent. Det tar vi selvsagt hensyn til, sier Viveros.

– Det beste med dojoen har vært å lære av mine kolleger med ulike bakgrunner og forskjellig erfaring. Jeg ser på oppgaver med nye øyne og har flere verktøy jeg kan bruke når jeg går løs på prosjekter, sier “dojo-konsulent” Pham.

Ta kontakt for en uforpliktende prat med oss og hvordan våre konsulenter kan bistå din virksomhet.

KONTAKT OSS