SYSCO er Nordens ledende Oracle-partner

Oracle

I 10 år på rad har Oracle kåret SYSCO til Oracle Partner of the year. Med over 350 Oracle-sertifiseringer er SYSCO Nordens største kompetansehus på Oracle-teknologi.

Skrevet av: Redaksjonen

SYSCO har siden starten i 2004 jobbet med krevende teknologi spesielt hos selskaper innen kraft- og energibransjen. Fra første stund har SYSCO fokusert på Oracle-teknologi. Erfaringen med og kompetansen på det som i dag kalles legacy-systemer (eldre IT-systemer som kjører på dedikerte servere – on-prem) er med andre ord solid, og om få år kan SYSCO feire 20-årsjubileum som Oracle-partner.

Helt fra starten har SYSCO investert tungt i at de ansatte får dokumentert sin Oracle-kompetanse. I dag har selskapet i alt 24 spesialiseringer og over 350 sertifiseringer. Dette gjør SYSCO til Nordens største Oracle kompetansesenter, noe også Oracle setter pris på.

Den dype Oracle-kompetansen gjør det mulig å snu komplekse IT-løsninger til digitale suksesshistorier hos våre kunder.

Oracle endret i år sin partnerstruktur. Nederst i saken kan du lese mer om endringene, men her er noen av milepælene SYSCO har hatt som "gammel" og "ny" Oracle-partner:

  • I ti år på rad, siden 2011, har Oracle kåret SYSCO til “Oracle Partner of the Year”.
  • SYSCO var Oracles ledende Platinum Partner i Norden, Oracles øverste partnernivå, som Platinum-partner på seks områder. Nå er denne Partner-ordningen erstattet med Experts.
  • SYSCO er den første og eneste partneren i Norden som er Service Experts in Oracle Database to Oracle Cloud.
  • SYSCO var den første partneren i Norden som kunne levere Oracle/Azure Interconnect – løsningen som kobler sammen Oracle-databaser i Oracle Cloud med applikasjoner i Microsoft Azure.
  • Med flere titalls Oracle Cloud-prosjekter er SYSCO den partneren som har flyttet flest virksomheter over i skyen i Norden.

Erfaring fra flere titalls Oracle Cloud-prosjekter

SYSCO har ledet flere titalls “lift and shift”-prosjekter i Norden. “Lift and shift” betyr å flytte kundens infrastruktur i skyen og samtidig forbedre og optimalisere IT-systemene. Med “lift and shift” sparer man både IT-kostnader og øker ytelsen til IT-systemene.

– Vi så at kundenes kostnader ved å drifte IT-systemene on-prem var høye og at disse kostnadene kunne senkes ved å flytte løsningene til Oracle Cloud. Vi utviklet derfor et metodesett for skymigrering. Med flere titalls prosjekter som er i produksjon på Oracle Cloud har vi mest erfaring i Norden på å flytte kunders IT-infrastruktur til skyen og våre prosesser er velprøvde, sier konsernsjef Dagfinn Ringås i SYSCO.

Les om hvordan vi hjalp Statens vegvesen med å utnytte Oracle Cloud >

– Vår erfaring er at for å snu komplekse IT-systemer til digitale suksesshistorier, må man være sterkt på tre områder, fortsetter Ringås og ramser opp:

  1. Man må kunne kundens bransje: SYSCO er bransjeeksperter på energisektoren.
  2. Man må kunne nye sky- og datastrømteknologier: SYSCO har nå et svært bredt og tungt kompetansemiljø både på Microsoft Azure, Amazon, Oracle Cloud, og Apache Kafka.
  3. Man må forstå de eldre og kritiske løsningene kunden allerede har: SYSCO har mange års historikk som det ledende Oracle-kompetansehuset i Norden.

Kombinasjonen av disse tre områdene gjør SYSCO helt unik i Norge og Norden.

SYSCO er størst og best på Oracle Cloud i Norden > 

Oracle verdsetter kompetanse og fornøyde kunder

Tidligere var Platinum det høyeste nivået i Oracles velrenommerte partnerprogram. Fra 2021 har imidlertid Oracle endret sin partnerstruktur for å belønne partnernes kunnskap, spesielt skykompetanse, sammen med kundenes tilfredshet med partnerne. 

Det nye partnersystemet heter Modern Oracle PartnerNetwork og er strukturert rundt to områder: Cloud og License & Hardware. Cloud-området er igjen inndelt i tre:

  • Cloud Build Track  
  • Cloud Sell Track
  • Cloud Service Track

Innen Cloud Service blir partnerne blant annet målt på hvor gode de er på “lift and shift”-prosjekter, databasemodernisering og Cloud Native-prosjekter. I målingene, som utføres av Oracle, må snittscore være over 8,5, på en skala opp til 10, om man kan kalles seg Expert. Expert er det høyeste nivået i det nye Oracle PartnerNetwork.

Som Oracle Expert betyr det at SYSCO har:

  • Flere ansatte med de høyeste sertifiseringene på Oracle databaser, Oracle Cloud og annen Oracle-teknologi. 
  • Erfaring fra flere aktuelle Oracle-prosjekter med svært fornøyde kunder. 
  • Et tett samarbeid med Oracle rundt løsninger og teknologier. 

 – At vi er Oracle Expert er en trygghet for våre kunder at vi har kompetansen og erfaringen som kreves for å snu komplekse IT-utfordringer til suksessfulle kundehistorier. Samtidig er våre kunder sikre på at vi hele tiden er oppdatert på den siste teknologien fra Oracle, sier konsernsjef Ringås.

SYSCO får Oracle og Microsoft til å spille sammen

Et resultat av Oracle-kompetansen med SYSCOs kompetanse på andre teknologier og at SYSCO er Microsoft Gold Cloud Partner, er at vi får Oracle- og Microsoft-teknologi til å spille sammen. Eksempelvis applikasjoner på Microsoft Azure i samspill med Oracle-databaser. SYSCO løfter Oracle-databaser dit de fungerer aller best, til Oracle Cloud. Så kobles denne nettskyen direkte sammen med Microsoft Azure, og lar applikasjonene ligge der. Slik får du en fantastisk plattform for innovasjon – en plattform for en digital suksesshistorie.

Les om hva Interconnect kan gjøre for din virksomhet her >

Lær om Oracle Cloud og hør om hvordan vi har hjulpet noen av kundene til skyen >


Ønsker du en uforpliktende prat med oss?

KONTAKT OSS