SYSCO hjelper jenter frem i global kode-konkurranse

Strawberry-Pi-SYSCO

Med et rent jentelag håper åtte jenter å programmere seg til nordisk og europeisk finaleplass i konkurransen First Lego League. SYSCO hjelper jentene frem. Langt der fremme lokker verdensfinalen i USA.

Skrevet av: Redaksjonen

– I fjor var vi på et mikslag, med syv gutter og tre jenter. Da ble jentene sittende å skrive rapporter, mens guttene programmerte. Men vi vil også programmere. Derfor tok vi initiativet til å sette sammen et rent jentelag i år. Da får vi gjort alt – også skrevet kode, forteller Alexandra Jakobsen (14) og Mille Korsgaard (15). 

Begge går i tiende klasse ved Norges Realfagsgymnas Ungdomsskole (NRGU). Sammen med medelevene Lovise Foss Linnestad (15), Nora Andreaa Wergeland (14), Sara-Emilia Cieśla Shahdadfar (15), Victoria Dale-Melleby (15), Ingeborg Hamnes Myrdal (14) og Hermine Skjelbred-Eriksen (15) deltar de i konkurransen First Lego League (FLL). Gruppa har de kalt Strawberry Pi en liten tvist på «Raspberry Pi», gullstandarden for alle som elsker å programmere.

Målet er å komme helt finalen for lag fra hele verden som går av stabelen i USA. Men først skal lokale lag beseires på Østlandet. Så skal de beste lagene fra Norge konkurrere, før turen eventuelt går videre til finaler i Norden, i Europa og til slutt USA. Med nesten 700.000 deltakere fra over 110 land er konkurransen tøff. Veien til finalen er lang. SYSCO er blant selskapene som støtter jentene på veien.

Et rent jentelag innen programmering er uvanlig, også i en Lego-sammenheng. Imidlertid er Strawberry Pi, langt foran de andre lagene fra NRGU som også skal delta i FLL. Og ingenting tyder på at jentene er tapt bak en 3D-printer – bokstavelig talt. Når SYSCO besøker skolen er et par i ferd med å fikse en 3D-printer, mens andre skriver kode og dokumenterer.

Sara-Emilia Cieśla Shadadfar, Alexandra Jakobsen, Lovise Foss Linnestad, Nora Andrea Wergeland og Mille Korsgaard fikser både 3D-printere og kodelinjer.

Sara-Emilia Cieśla Shadadfar, Alexandra Jakobsen, Lovise Foss Linnestad, Nora Andrea Wergeland og Mille Korsgaard fikser både 3D-printere og kodelinjer.

Kodekonkurranse for barn og ungdom

First Lego League er en årlig lagkonkurranse som alle som vil kan melde seg på, enten som del av et undervisningsopplegg i skole eller barnehage, eller som en vennegruppe. Med konkurransen vil Lego inspirere barn og unge i alderen 4–16 år til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere. Gjennom samfunnsaktuelle oppdrag blir deltakerne introdusert for vitenskap, teknologi, engineering og matte (STEM – science, technology, engineering, math) gjennom morsom og engasjerende læring. 

Konkurransen er todelt der den ene delen går ut på å programmere en robot til å utføre ulike oppgaver i et standardisert, avgrenset område. Lego-bygging er naturligvis en del av denne delen og programmeringen gjøres ved hjelp av Lego-robot-serien Mindstorms. 

– Dette er den viktigste delen av konkurransen. I fjor vant laget vårt teknologiprisen for beste program i den lokale finalen, forteller Alexandra Jakobsen før hun trykker på startknappen og lar Strawberry Pis robot rulle av gårde og vise sine kunster. Det består blant annet i å åpne og lukke dører, flytte på bokser og skape ulike kjedereaksjoner på brettet som forestiller en logistikkhub.

Mille Korsgaard og Alexandra Jakobsen i Straberry Pi

Mille Korsgaard og Alexandra Jakobsen forklarer hvordan de ConFloat 3,14 vil fungere på en container.

Bærekraftig containertransport

I den andre delen av FFL-konkurransen skal deltakerne presentere et forslag som gjør transportsektoren mer bærekraftig. 

– Vi har laget en løsning til problemet med containere som faller i havet under transport, sier Mille Korsgaard.

I 2020 falt 3.112 containere over bord. Det er mange grunner til at det flyter og synker flere tusen container på verdenshavene. Stadig røffere vær, mer transport og høyere containerstabler på skipene, kombinert med mindre mannskap om bord, er noen av dem.

3.000 containere kan virke som en dråpe i havet når det var 226 millioner containere som krysset verdenshavene i 2020. Imidlertid fører de forsvunne containerne til både store økonomiske tap, ulykker og forurensing i våre sårbare hav.

– Vi fant ut at disse containerne også ødelegger korallrev som lagrer 18 ganger mer CO2 enn tilsvarende regnskogområder. Denne CO2-en forsvinner ut i atmosfæren når korallrevene ødelegges, forteller Hermine Skjelbred-Eriksen.

– Vårt forslag er å utstyre containerne med en oppblåsbar “flytevest” som festes i et hulrom på undersiden av containeren. Siden alle containerne er like, kan de alle utstyres med den samme løsningen. Den har fått navnet ConFloat 3,14– altså Pi, forteller Lovise Foss Linnestad.

Visste du at verdens første programmerer var en kvinne? Les om Ada Lovelace her >

 

SYSCO en selvfølgelig støttespiller

Victoria Dale-Melleby legger til at det var naturlig å få med SYSCO som støttespiller.

Vi har fått med oss at ​​SYSCO jobber for å få flere jenter i teknologibransjen, særlig som programmerere, utviklere og teknologer.
Victoria Dale-Melleby, Strawberry Pi

– Strawberry Pi treffer mange av våre kjerneverdier. De jobber for en mer bærekraftig verden og bruker teknologi med mål om å løse miljøutfordringer. Og vi har en rekke initiativer for å få flere kvinner til å jobbe med de «tunge» delene i teknologibransjen. Derfor er Strawberry Pi er et lag vi selvsagt heier på, sier markedsdirektør Camilla Bakjord i SYSCO.

Les saken: SYSCO vant pris for mangfold og likestilling >

Vår hjertesak er bærekraft, les om våre tre fokusområder >

Følg oss på:

Instagram >

Facebook >

LinkedIn >

Ønsker du en uforpliktende prat med oss?

KONTAKT OSS