SYSCO holder Lovisenbergs databaser i gang – alltid

Lovisenberg-SYSCO

Dataene bak noen av Lovisenberg Diakonale Sykehus viktigste IT-systemer ligger i Oracle databaser. Det er kritisk at databasene alltid er tilgjengelig. Derfor har Lovisenberg valgt SYSCO til å ta ansvar for databasene. (Foto: Unsplash)

Skrevet av: Runar Vestrheim, VP Consulting i SYSCO

 Jeg har til gode å møte noen fra SYSCO som ikke har greie på det de driver med. Til og med selgerne deres har dyp systemkompetanse, sier Tommy Holvik, seksjonsleder eHelse og IKT ved Lovisenberg Diakonale Sykehus.

I 2018 inngikk Lovisenberg Diakonale Sykehus driftsavtale med SYSCO. Gjennom driftsavtalen er Oslo-sykehuset sikret løpende bistands-, overvåknings- og driftstjenester. SYSCO har kalt sin driftsavtale HUBRO, og den omfatter ulike kategorier av tjenester som tilbys til fast pris. Tjenestene omfatter databaser generelt, og alle deler av Oracle-stacken spesielt.

Da SYSCO skulle finne navn på sin driftstjeneste, falt valget naturlig. Navnet er hentet fra Europas største ugle, hubro. Den har blant annet et fantastisk nattsyn og kan snu hodet rundt 360 grader. Det gjenspeiles i HUBRO-avtalen, som er en helhetlig, 360-graders avtale. Den omfatter alle sidene ved drift, slik som vedlikehold, lisensadministrasjon, sikkerhet, oppdateringer og døgnkontinuerlig overvåkning. SYSCOs HUBRO passer på dataene dine mens du sover.


Oracle er fundamentet for DIPS

Lovisenberg Diakonale Sykehus bruker DIPS Arena som pasientdata- og journalsystem. DIPS Arena er det mest moderne systemet for pasientdata i markedet. Et nyutviklet og innovativt elektronisk pasientjournalsystem som er spesialdesignet for det norske helsevesenet. DIPS Arena forenkler, effektiviserer og trygger hverdagen for pasienter, pårørende og helsepersonell. Det gir blant annet pasientene mulighet til å ha bedre oversikt over egen behandling.

De underliggende dataene og informasjonen som DIPS Arena bruker ligger i Oracle database.

Gjennom HUBRO-avtalen følger SYSCO med på at Oracle-databasen vår virker som den skal. SYSCO-konsulentene er veldig flinke til å grave seg inn dypt ned i ting, og anbefale endringer. Siden Oracle er fundamentet for noen av sykehusets mest kritiske systemer, er vi avhengige av at Oracle-databasene er tilgjengelige til enhver tid, alle dager i året. Denne oppetiden kan bare sikres gjennom god kompetanse hos driftsleverandøren. Vi opplever at SYSCO har levert over forventningene, og er godt fornøyd med samarbeidet, fortsetter Holvik.


God kompetanse er kritisk

God kompetanse er kritisk for at brukerne på sykehuset skal oppleve god ytelse og stabilitet på helt kritiske systemer.

Vi vet hva som gjør at en tjeneste går ned og kan sette opp alarmer ved riktige terskelverdier. Dermed kan vi gjøre tilpasninger før det blir problemer, sier Petter Minge, Direktør Database & Infrastruktur i SYSCO.

Han legger til at SYSCO også kan sette opp høytilgjengelighetsløsninger etter kundenes behov og til avtalte priser. 

Hvis det først går skikkelig galt, har vi løsninger og ekspertise som gjør at man kommer seg raskt i gang igjen, fortsetter Minge.

Han sier at SYSCO leverer HUBRO-tjenestene på Oracle database, mellomvare og plattform, men dekker også andre plattformer og teknologier.

– På grunn av den sterke veksten vi har hatt det siste året, har vi utvidet porteføljen av HUBRO-tjenester. Nå dekker vi også MS-SQL, MySQL, PostgreSQL og MongoDB, på lik linje med Oracle. Vi er nå i gang med nye HUBRO tjenester slik som Kafka, Elasticsearch (ELK-stacken), Graphana, Hadoop og Kubernetes. Dette er veldig spennende områder som nok kommer til å ha en stor vekst fremover. Når det gjelder rådgivning og teknisk støtte, har vi også meget god kompetanse på de store skyleverandørene som Microsoft Azure, Google Cloud, Amazon AWS og Oracle Cloud, slutter Minge.

Les mer om SYSCO sin løsning for databaseovervåkning her > 

Les om SYSCO sine tjenester for sikker drift og overvåkning av forretningskritiske systemer > 

Ønsker du en uforpliktende prat med oss om denne løsningen?

KONTAKT RUNAR